Тема 8. Особистість з погляду соціальної психології.
- Деталі
- Створено: Понеділок, 14 березня 2011, 10:31
- Останнє оновлення: Середа, 03 квітня 2013, 08:58
- Автор: moderator
- Перегляди: 12393
Тема 8. Особистість з погляду соціальної психології. Проблеми соціалізації особистості на сучасному етапі суспільного розвитку.
1. Еволюція особистості в контексті культурно-історичного процесу.
Основні сучасні підходи до пізнання феномена особистості у соціальній психології. Проблема соціального і біологічного в особистості. Ототожнення особистості з її ставленнями. Визначення особистості як сукупності суспільних відносин. Біосоціальна суть особистості. Соціально-психологічні якості та атрибути особистості: свідомість, динамічність, активність, неповторність та ін.
Простори існування та структура особистості.
2. Поняття соціалізації особистості. Первинна та вторинна соціалізація особистості. Структура процесу соціалізації. Різні підходи до визначення етапів соціалізації. Зміст процесу соціалізації в різних наукових напрямках. Критерії соціалізованості особистості. Формування свідомості та самосвідомості у процесі соціалізації.
3. Інститути соціалізації як транслятори соціального досвіду. Роль сім'ї та дитячих закладів у первинній соціалізації людини. Школа як засіб соціалізації через систему освіти та виховання. Середні та вищі навчальні заклади як інститути вторинної соціалізації. Трудові колективи та громадські організації як інститути соціалізації. Вплив великих і малих соціальних груп на процес соціалізації.
4. Основні механізми соціалізації. Стихійні та цілеспрямовані механізми соціалізації. Механізми «зсування мотиву на ціль», ідентифікація, наслідування, прийняття та засвоєння соціальних ролей, навіювання, переконання, соціальна фасилітація, конформність. Залежність механізмів соціалізації від характеру соціальних відносин. Соціалізація, розвиток, виховання та адаптація особистості. Поняття соціального потенціалу особистості. Формування захисних функцій особистості у процесі соціалізації.
5. Моделі особистості: людина механічна, людина психодинамічна, людина психоенергетична, людина рольова, людина, яка пізнає, думає. Порівняльна характеристика основних моделей особистості.
6. Основні сфери особистості: мотиваційна, емоційно-вольова, когнітивно-пізнавальна, моральна, екзистенціально-побутова, дієво-практична.
Особистість як система конструктів, система рис, система особистісних смислів, суб'єкт персоналізації тощо.
7. Соціальні ролі особистості.Конвенціональні(формалізовані — закріплені у суспільстві і визначені позицією індивіда в соціальній взаємодії) та міжособистісні (їх визначають учасники соціальних відносин) соціальні ролі. Ролі задані на включення людини в соціальні структури і групи та досягнуті завдяки особистісним зусиллям.
8. Соціальний ранг особистості.Чинники, що визначають ранг: продуктивність праці, ставлення до роботи, комунікабельність, уміння відстоювати свою точку зору, професійні здібності тощо.
9. Форми рольової ідентичності: статева, гендерна, етнічна, групова, політична
10. Гендер у соціалізації особистості.Стать як біологічний та соціальний феномен. Гендер як психологічна і соціальна характеристика чоловіків та жінок, що формується в процесі соціалізації. Провідні чинники гендерної соціалізації: сім'я, середовище однолітків, ЗМІ, дитячі установи.
Гендерна соціалізація в сім'ї. Механізми гендерної ідентифікації: спрямування, моделювання, заохочення (підкріплення). Статево типізовані очікування батьків. Різниця у вихованні хлопчиків і дівчаток. Розподіл, ієрархізованість статевих ролей дитини в сім'ї, ідентифікація зі статево відповідними дорослими, тендерні взірці батьківської сім'ї.
Гендерна соціалізація в дитячих освітніх закладах. Школа - провідний чинник гендерної соціалізації. Статеві стереотипи в педагогічних колективах. Ідентифікація з одностатевими однолітками.
Аналіз гендерних стереотипів. Стереотипи маскулінності / фемінності.
Виміри гендерної поведінки. Характер тендерних ролей.
Маскулінні та фемінні культури.Соціостатеві установки в українській етнокультурі. Стилі виховання хлопчиків та дівчат. Набуття гендерної ідентичності. Первинна статева ідентифікація. Вторинна статева ідентифікація. Зріла гендерна ідентичність.
Основні поняття: індивід, індивідуальність, особистість, суспільство, активність особистості, ставлення, соціально-психологічна компетентність особистості, досвід, природне, біологічне, спадкове, вроджене, соціальне, дозрівання, якість особистості, ознаки особистості, атрибути особистості: свідомість, динамічність, неповторність, первинна та вторинна соціалізація, стадії соціалізації, інститути соціалізації, наслідування, навіювання, переконання, рефлексія, ідентифікація, соціальна фасилітація, конформність, соціальна роль, розвиток особистості, виховання, адаптація, біологічна стать, психологічна стать, гендер, гендерна соціалізація, статеві стереотипи, маскулінність, фемінність, гендерна ідентичність.