Ананьев
- Деталі
- Створено: Вівторок, 17 травня 2011, 15:39
- Перегляди: 2232
Борис Герасимович Ананьєв (1907, Владикавказ-1972) - радянський психолог, творець і лідер Петербурзької наукової школи психологів. Його учнями були, наприклад, відомі вітчизняні психологи Б. Ф. Ломов, А. Г. Ковальов та ін (пізніше, однак, вони в тій чи іншій мірі переглянули його погляди і створили власні школи).
Борис Герасимович Ананьєв народився 1 (14) серпня 1907 у Владикавказі в зросійщеної вірменській сім'ї. Про його дитинстві і ранній юності відомо мало. Закінчив Горський педінститут (1928). Вступив до аспірантури Інституту мозку, кандидат педагогічних наук (1937), доктор педагогічних наук (1939), завідувач кафедрою психології ЛДУ (1944), декан факультету психології ЛДУ (1967-1972), член-кореспондент АПН РРФСР (1945), дійсний член АПН СРСР (1968).
На триповерховому будинку по вулиці Дібуновской, де жив у Санкт-Петербурзі Б. Г. Ананьєв, встановлена меморіальна дошка.
Б. Г. Ананьєв є послідовником В. М. Бехтерєва, тим не менш, його ставлення до Бехтереву було досить складним: у період 1930-1950 рр.., Коли офіційна психологія не брала рефлексологію Бехтерєва, Ананьєв дистанціювався від рефлексології, неодноразово підкреслював, що не є учнем Бехтєрєва і навіть використовував термін «бехтеревщіна». Аналогічний переворот Ананьєв зробив і щодо психології: від повного заперечення психології як науки до затвердження її в якості центральної науки в рамках людинознавства. Працюючи на психологічному факультеті ЛДУ, Ананьєв зробив спробу подолати роздробленість наук про людину і створити системну модель людинознавства, в якій були б узагальнені дослідження різних наук про людину як особистості та індивідуальності. У його моделі науки про людину групуються в чотири розділи: 1) людина як біологічний вид, 2) онтогенез і життєвий шлях людини як індивіда, 3) вивчення людини як особистості; 4) проблема людства. Він виділяв ієрархічно супідрядні рівні організації людини: індивід, особистість, індивідуальність. Він вважав, що індивідуальність складається на основі взаємозв'язку особливостей людини як особистості і як суб'єкта діяльності, які обумовлені природними властивостями людини як індивіда. Б. Г. Ананьєв відомий також своїми працями в області чуттєвого сприйняття, а також віковий і диференціальної психології, дослідженнями з психології спілкування, проблемами відновлення працездатності поранених під час Великої Вітчизняної війни. Одним з перших в СРСР організував психологічну службу на основі середньої школи у Виборзькому районі Ленінграда.
В умовах швидкого розвитку перинатальної психології, де вперше плідно здійснюється комплексний підхід до вивчення і розвитку людини, і поступової психологізації всього суспільства [1], ідеї Б. Г. Ананьєва отримують новий імпульс до розвитку.