Виготський
- Деталі
- Створено: Вівторок, 17 травня 2011, 15:34
- Перегляди: 2864
Лев Семенович Виготський (первинне ім'я - Лев Сімховіч Вигодський; 5 (17) листопада 1896, Орша, Російська імперія - 11 червня 1934, Москва) - радянський психолог, засновник культурно-історичної школи в психології.
Лев Сімховіч Вигодський (у 1917 і 1924 роках змінив по батькові та прізвище) народився 5 (17) листопада 1896 року в місті Орша другим з восьми дітей в сім'ї заступника керуючого Гомельського відділення Об'єднаного банку, випускника Харківського комерційного інституту, купця Симхи (Семена) Яковича Вигодський (пом. 1931) і його дружини Цілі (Цецилії) Мойсеївна Вигодський. Його освітою займався приватний вчитель Шолом (Соломон) Мордуховіч Ашпіз (Аспиза, 1876 -?), Відомий використанням так званого методу сократического діалогу та участю у революційній діяльності в складі Гомельської соціал-демократичної організації. Значний вплив на майбутнього психолога у дитячі роки зробив також його двоюрідний брат, згодом відомий літературний критик і перекладач Давид Ісакович Вигодський (1893-1943, англ.). [3] [4] Л. С. Вигодський змінив одну букву в своєму прізвищі, щоб відрізнятися від вже придбав популярність Д. І. Вигодський.
У 1917 році Лев Виготський закінчив юридичний факультет Московського університету і одночасно - історико-філософський факультет Університету ім. Шанявського. Після закінчення навчання в Москві повернувся до Гомеля. У 1924 році переїхав до Москви, де і прожив останні десятиліття свого життя. Працював у Московському державному інституті експериментальної психології (1924-1928), в Державному інституті наукової педагогіки (ГІНП) при ЛДПІ і в ЛДПІ ім. А. І. Герцена (обидва в 1927-1934), Академії Комуністичного виховання (АКВ) (1929-1931), 2-му МГУ (1927-1930), а після реорганізації 2-го МДУ - в МГПІ ім. А. С. Бубнова (1930-1934), а також у заснованому ним Експериментальному дефектологічному інституті (1929-1934); також читав курси лекцій у низці навчальних закладів і дослідницьких організацій Москви, Ленінграда, Ташкента і Харкова, наприклад, у Середньо-азіатському державному університеті (САГУ) (у 1929 році).
Виготський помер 11 червня 1934 року в Москві від туберкульозу..
Становлення Виготського як ученого збіглося з періодом перебудови радянської психології на основі методології марксизму, в якій він взяв активну участь. У пошуках методів об'єктивного вивчення складних форм психічної діяльності та поведінки особистості Виготський піддав критичному аналізу ряд філософських і більшість сучасних йому психологічних концепцій («Сенс психологічної кризи », рукопис, 1926), показуючи безплідність спроб пояснити поведінку людини, зводячи вищі форми поведінки до нижчих елементів .
Досліджуючи мовне мислення, Виготський по-новому вирішує проблему локалізації вищих психічних функцій як структурних одиниць діяльності мозку. Вивчаючи розвиток і розпад вищих психічних функцій на матеріалі дитячої психології, дефектології та психіатрії, Виготський приходить до висновку, що структура свідомості - це динамічна смислова система знаходяться в єдності афективних вольових та інтелектуальних процесів